MammaMageTRÄNING

 

 

 

-träning för gravida och mammor

MammaMageTRÄNING

 

MammaMage är det populära konceptet för mammor som skapats av den erfarna och välkända naprapaten Katarina Woxnerud. Syftet är att hjälpa kvinnan att stärka kroppen ”inifrån och ut”, på ett säkert och effektivt sätt.

Under graviditeten förändras och töjs våra magmuskler ut vartefter barnet växer. Denna process är fullt naturlig, men allteftersom magen växer inifrån desto mer blir det en påverkan på magmuskulatur, bindväv och omgivande bukhinna. Den inre djupa magmuskulaturen förändras och töjs ut tillsammans med övriga strukturer och kan efter förlossningen liknas vid ett slappt gummiband.

 

De yttre magmusklerna dras under graviditeten isär mot vardera sida av kroppen för att ge plats åt det växande barnet. Musklerna fäster in i ett bindvävsstråk eller band vid magens mitt. Detta band breddas därmed. Denna naturliga breddning kallas ofta i vardagligt tal för magmuskeldelning eller ”diastasis recti”. I normala fall sker en ”spontanläkning” av diastasen oftast inom de första 8 veckorna efter förlossningen, men för vissa blir den bestående. Kvarstående delning och nedsatt funktion i muskulaturen kan i sin tur medföra; urininkontinens, framfall, bäckenrelaterade besvär och nedsatt stabilitet/kontroll i ländrygg och bål- vilket kan bidra till smärta och trötthet i rygg, höfter och nacke, för att bara nämna några exempel.

 

Med tanke på detta är det alltså viktigt få en ev. kvarstående magmuskeldelning diagnostiserad och hjälp att träna på rätt sätt! Med felaktig träning och bristande teknik kan man i värsta fall förvärra en delning. Jag, Maria Vistrand, som driver

ForM e är utbildad och certifierad MammaMagetränare och kan erbjuda hela MammaMage konceptet; alltifrån diagnostisering och uppföljning av diastasis recti och rådande funktion i bålmuskulatur till rehabiliterande och successivt stegrad träning i grupp eller enskilt (läs mer under personlig träning).

 

MammaMageträningen som erbjuds på ForM e sker i liten grupp (eller enskilt och givetvis kan din bebis följa med. Om din bebis är med kan du självklart närsomhelst avbryta i passet för att ta hand om hen; mata, ordna med blöjbyte etc.

 

Exempel på vad du kommer att få lära dig under kursen:

•Individuell undersökning av diastasis recti före och efter träningsperiod

•Bål- och bäckenmuskulaturens uppbyggnad, funktion och förändring under/efter graviditet och förlossning

•Hur träningen bör utformas, vikten av rätt teknik, aktivering och hållning

under övningsutförande

•Anpassade och successivt stegrade träningsövningar enligt MammaMagekonceptet

DESSUTOM ingår:

•Föreläsning/undervisning om återupptag av träning efter graviditet och förlossning

*Kursmaterial med information och lämpliga hemövningar ingår

 

Vilka kan delta?

Svar: Alla mammor! Oavsett om du är nybliven mamma eller det gått flera år sedan du fick ditt/dina barn är du välkommen och har nytta av kursen. Självklart är även din bebis välkommen med vid träningstillfällena. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder och gärna träningsskor för inomhusbruk. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands. Om du har med din bebis, ta gärna med en "bekant" filt för hen att ligga på liksom någon leksak för hen att roa sig med. Ta gärna med ev. egen yoga/träningsmatta.

 

ForM e

 

Adress: Kokillgatan 1, 721 33 Västerås

Tfn: 0707 28 88 48

Email: info@formetraning.se