MammabebisTRÄNING

 

 

 

-träning för gravida och mammor

Mamma/bebisTRÄNING

 

Hos ForM e har du som mamma möjligheten att träna i grupp tillsammans med din bebis och andra mammor. Nytt för våren 2019 är att Mamma/bebisträningen kommer att erbjudas på två olika nivåer; Mamma/bebisträning Kom igång respektive Mamma/bebisträning Fortsättning.

 

  • Kom igång är gruppträning både med och utan träningsredskap som passar dig som är: *nybliven mamma *dig som har magmuskel- och/eller bäckenbottenrelaterade problem (i lindrig eller måttlig grad) *dig som är ovan vid träning och/eller *dig som aldrig riktigt kommit igång efter tidigare graviditet och förlossning. Passen syftar till att skonsamt och effektivt stärka upp ffa. bäckenbotten- och övrig bålmuskulatur som blir såväl uttöjda som svaga efter graviditet och förlossning. I passen kommer du även att få lära dig hitta tillbaka till en funktionell hållning och andning samt aktivera och stärka andra områden som kan behöva lite extra fokus efter graviditet och inför din tid som mamma såsom bland annat säte och skuldror. Vi kommer jobba med övningar i grupp, möjlighet finns till individuell anpassning och stegring vartefter. Bebis är givetvis välkommen att vara med under passet och kan ligga på egen medtagen filt eller dylikt under passet.

 

  • Fortsättning är gruppträning i cirkel med och utan träningsredskap som passar dig som: * kommit lite längre i din återhämtning och arbetat med att stärka upp bäckenbotten- och bålmuskulatur i det initiala skedet efter förlossning. I dessa pass stegrar vi belastningsgraden och komplexiteten i övningarna och använder oss i större utsträckning av träningsredskap under passet. Du kommer att få hjälp med att fortsätta stärka upp kroppen och viktiga fokusområden för dig som mamma som bland annat bål, ben och muskler kring rygg och axlar och även börja utmana din kondition på ett säkert och verksamt sätt. Möjlighet finns till individuell anpassning och stegring kommer att ske vartefter.Bebis är givetvis välkommen att vara med under passet och kan ligga på egen medtagen filt eller dylikt under passet.

 

Att träna i grupp med andra i samma situation känns för många motiverande och befriande. Man kan hjälpas åt och peppa varann men samtidigt ges utrymme för egna behov. Målet är att träningen ska ge effekt men även kännas rolig och lagom för dig som nybliven mamma och för dig som kommit lite längre i din återhämtning och behöver mer utmaning och komma vidare i träningen. Närsomhelst under passet kan du givetvis avbryta för att ta hand om din bebis, mata, ordna med blöjbyte etc.

 

-Vilka kan delta?

Svar: Alla mammor då det finns två olika grupper som kan tillgodose de olika behov som finns hos dig som mamma. Bebis får givetvis följa med under passen. Då din bebis börjat bli mer rörlig och ålar/kryper går det bra att delta men du får räkna med mer spontana ”pauser”/avbrott under passet och det är du som mamma som har ansvar för bebis under passen. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder och skor för inomhusbruk. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands. Ta gärna med en egen ”bekant” filt till din bebis liksom någon leksak för hen att roa sig med vid behov. Ta gärna med ev. egen yoga/träningsmatta. Dock finns alltid matta att låna.

 

 

 

ForM e

 

Adress: Kokillgatan 1, 721 33 Västerås

Tfn: 0707 28 88 48

Email: info@formetraning.se