Utbud

 

 

 

-träning för gravida och mammor

Gravida

GravidYOGA

 

Gravidyoga hos ForM e ger dig de bästa förutsättningarna till välbefinnande under graviditeten och är en god förberedelse både för dig och din kropp inför stundande förlossning.

 

Graviditeten är en unik tid i vilken både kropp och själ genomgår förändring. Med hjälp av gravidyoga kan du bearbeta och klara av förändringarna på ett fördelaktigt sätt. Du skapar kontakt med ditt barn, förebygger stress, slappnar av, tränar fokusering, kroppsmedvetenhet och uthållighet samt får en rad kunskaper och användbara verktyg till förlossningen. Genom att slappna av, andas rätt och fokusera kan du själv vara med och bidra till smärtlindring under förlossningen.

 

Gravidyogans huvudsakliga beståndsdelar är; skonsamma fysiska övningar, meditation och andningsövningar.

 

Exempel på vad du kommer att få lära dig under kursen:

•Andningsteknik under graviditet och förlossning

•Fokuseringstekniker speciellt för gravida

•Betydelsen av avslappning i graviditeten och under förlossningen

•Uthållighetsträning

•Bäckenbottenträning

 

-Vilka kan delta?

Svar: Alla, med fördel gravida, från graviditetsvecka 12. Det går bra att delta om du är nybörjare eller van yogautövare sedan tidigare. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ. Du kommer hela tiden att kunna anpassa passet till din egen ork och dagsform- press och krav lämnas utanför träningssalen.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Ta gärna med en egen yogamatta. Det kommer dock att finnas några mattor att låna. Klä dig gärna i ”lediga” kläder som känns sköna mot kroppen och som du kan röra dig obehindrat i. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands.

 

-Övrigt:

Om du fått komplikationer under graviditeten eller särskilda restriktioner av läkare/barnmorska eller annan sjukvårdspersonal, informera ForM e om detta i samband med bokningsförfrågan.

 

GravidBOOST

 

ForM e erbjuder för alla gravida en kortare kurs som kallas GravidBOOST. Under två lärorika tillfällen, där föreläsning blandas med praktiska övningar, får du veta allt du behöver veta om rätt slags träning/fysisk aktivitet under graviditeten och hur detta kan förbereda dig för förlossning och tiden efteråt med bebis.

 

Länge var synen på fysisk aktivitet under graviditeten negativ, för att med hjälp av forskning under de senaste decennierna, istället ha vänt i en positiv riktning. Vid en normal graviditet rekommenderas kvinnor istället idag till regelbunden träning!

 

Regelbunden riktad träning och fysisk aktivitet kan hjälpa dig att bibehålla kondition och styrka, minska smärta från ländrygg och bäcken, förebygga och behandla urinläckage, förbättra ditt sömnmönster, minska stress och ångest för att bara ta några exempel. Med en kropp och själ i balans har du goda förutsättningar att klara en nio månader lång graviditet, förlossning och tiden efteråt. Men; hur, när och vad ska du egentligen träna? Är det något du inte bör göra, t.ex. vissa magträningsövningar som ska undvikas, och vad kan du isåfall göra istället?

 

GravidBOOST består av föreläsningar och praktik genom skonsamma och väl utvalda träningsövningar.

 

Exempel på vad du kommer att få lära dig under kursen:

•Lämpliga träningsformer/fysisk aktivitet för gravida

•Hur långa träningspassen bör vara, hur ofta de bör utföras och när i graviditeten som kan vara lämpligt att göra vad

•Övningar för att förebygga/lindra smärta från ländrygg och bäcken (graviditetsrelaterad bäckensmärta, även kallat ”foglossning)

•De bästa övningarna att göra under graviditeten för att stärka bålen och ”boosta” dig för tiden efteråt som mamma och vilka magövningar du bör undvika under graviditeten, för att minska risken för delad magmuskel (även kallat ”diastasis recti”)

•Vikten av och instruktioner kring funktionell hållning och ergonomi under graviditet och för tiden efteråt, som mamma. Med en god hållning och ergonomitänk kan du minska risken för rygg- och nacksmärta, onda handleder m.m., som är vanligt under graviditet och som förälder (då det ofta blir en hel del bärande, lyft och matning i statiska positioner)

•Hur träningen kan hjälpa dig och ”boosta” dig i rollen som mamma

*Kursmaterial med information och lämpliga hemövningar ingår

 

Vilka kan delta?

Svar: Alla, med fördel gravida. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder och gärna träningsskor för inomhusbruk. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands.

 

ParYOGA

 

ParYOGA hos ForM e ger dig och din partner/stödperson möjlighet att tillsammans förbereda er inför stundande förlossning.

Med hjälp av din kropps inneboende resurser, kunskap och din partner/stödpersons närvaro och stöd kan du vägleda kroppen mot en tryggare och lugnare förlossning.

 

Genom att slappna av, andas rätt och fokusera kan du själv vara med och bidra till smärtlindring under förlossningen.

 

Paryogan är ett förlossningsförberedande tillfälle där teori och praktik blandas och behandlar bland annat förlossningens olika skeden, olika massagetekniker, andningstekniker, avslappningstekniker och födslopositioner.

 

-Vilka kan delta?

Svar: Gravida, gärna med sin partner eller annan stödperson som kommer att vara med under förlossningen. Lämpligt är att gå paryogan under den andra eller tredje sista trimestern, så att kunskapen och övandet ligger "färskt" i minnet och i kroppen.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Yogamatta och filtar finns att låna. Klä dig gärna i ”lediga” kläder som känns sköna mot kroppen och som du kan röra dig obehindrat i. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands.

 

-Övrigt:

Om du fått komplikationer under graviditeten eller särskilda restriktioner av läkare/barnmorska eller annan sjukvårdspersonal, informera ForM e om detta i samband med bokningsförfrågan.

 

Mamma/bebis

Mamma/bebisYOGA

 

ForM e erbjuder dig som mamma att delta i en mild men samtidigt stärkande form av yoga där även din bebis kan vara med. Grundteknikerna är hämtade från Kundaliniyogan och kursen syftar till att först och främst stärka mamman både mentalt och fysiskt efter förlossning och nio månaders graviditet, men innehåller även lättare bebismassage och bebisyoga.

 

Yogaövningarna är skonsamma och du kommer att få lära dig grundläggande andningsteknik, medveten andning, som du kan ha nytta av genom hela livet och även förmedla vidare till dina barn. Många är vi som idag behöver lära oss och våra barn att bli medvetna om vår andning, då det hänger nära samman med våra tankar och känslor och därmed vår stressnivå. Du kan på flera sätt hjälpa till att förmedla trygghet och lugn till ditt barn. Stärkande bäckenbottenövningar och rörlighets- och cirkulationsökande övningar för bl.a. rygg, nacke och axlar utgör en annan viktig del av Mamma/bebisyoga.

 

Närsomhelst under passet kan du givetvis avbryta för att ta hand om din bebis, mata, ordna med blöjbyte etc.

 

Exempel på vad du kommer få lära dig under kursen:

•Mjuka yogaövningar för att stärka rygg, nacke och axlar

•Bygga upp styrka successivt via ”inifrån och ut” principen genom övningar för bäckenbotten och de djupa magmusklerna

•Grundläggande andningsteknik

•Bebisyoga

•Bebismassage

 

-Vilka kan delta?

Svar: Alla mammor, med fördel nyblivna, då passet även riktar sig till din bebis. Då din bebis börjat bli mer rörlig och ålar/kryper går det bra att delta men du får räkna med mer spontana ”pauser”/avbrott under passet. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands. Ta gärna med en egen ”bekant” filt till din bebis liksom någon leksak för hen att roa sig med vid behov. Ta gärna med ev. egen yoga/träningsmatta.

 

 

Mamma/bebisTRÄNING

 

Hos ForM e har du som mamma möjligheten att träna i grupp tillsammans med din bebis och andra mammor. I ett heltäckande cirkelträningspass får du hjälp att träna hela kroppen och succesivt återuppbygga styrka, kondition och smidighet efter graviditet och förlossning. Övningarna är anpassade för att vara skonsamma för mamman men samtidigt effektiva och ge utrymme för stegring vartefter.

 

Att träna i grupp med andra i samma situation känns för många motiverande och befriande. Man kan hjälpas åt och peppa varann men samtidigt ges utrymme för egna behov. Målet är att träningen ska ge effekt men även kännas rolig och lagom för dig som nybliven mamma. Närsomhelst under passet kan du givetvis avbryta för att ta hand om din bebis, mata, ordna med blöjbyte etc.

 

Exempel på vad du kommer få lära dig under kursen:

•Styrke- och konditionsbaserad cirkelträning

•Fokusområden: på ett skonsamt sätt stärka bål, ben och muskler kring rygg och axlar som hjälper dig till en funktionell hållning och god förmåga att bära, lyfta och vara aktiv med din bebis

•Både egna kroppen, bebis och andra redskap används vid träningen

 

-Vilka kan delta?

Svar: Alla mammor, med fördel nyblivna, då passet även riktar sig till din bebis. Då din bebis börjat bli mer rörlig och ålar/kryper går det bra att delta men du får räkna med mer spontana ”pauser”/avbrott under passet. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands. Ta gärna med en egen ”bekant” filt till din bebis liksom någon leksak för hen att roa sig med vid behov. Ta gärna med ev. egen yoga/träningsmatta.

 

MammaMageTRÄNING

 

MammaMage är det populära konceptet för mammor som skapats av den erfarna och välkända naprapaten Katarina Woxnerud. Syftet är att hjälpa kvinnan att stärka kroppen ”inifrån och ut”, på ett säkert och effektivt sätt.

Under graviditeten förändras och töjs våra magmuskler ut vartefter barnet växer. Denna process är fullt naturlig, men allteftersom magen växer inifrån desto mer blir det en påverkan på magmuskulatur, bindväv och omgivande bukhinna. Den inre djupa magmuskulaturen förändras och töjs ut tillsammans med övriga strukturer och kan efter förlossningen liknas vid ett slappt gummiband.

 

De yttre magmusklerna dras under graviditeten isär mot vardera sida av kroppen för att ge plats åt det växande barnet. Musklerna fäster in i ett bindvävsstråk eller band vid magens mitt. Detta band breddas därmed. Denna naturliga breddning kallas ofta i vardagligt tal för magmuskeldelning eller ”diastasis recti”. I normala fall sker en ”spontanläkning” av diastasen oftast inom de första 8 veckorna efter förlossningen, men för vissa blir den bestående. Kvarstående delning och nedsatt funktion i muskulaturen kan i sin tur medföra; urininkontinens, framfall, bäckenrelaterade besvär och nedsatt stabilitet/kontroll i ländrygg och bål- vilket kan bidra till smärta och trötthet i rygg, höfter och nacke, för att bara nämna några exempel.

 

Med tanke på detta är det alltså viktigt få en ev. kvarstående magmuskeldelning diagnostiserad och hjälp att träna på rätt sätt! Med felaktig träning och bristande teknik kan man i värsta fall förvärra en delning. Jag, Maria Vistrand, som driver ForM e är utbildad och certifierad MammaMagetränare och kan erbjuda hela MammaMage konceptet; alltifrån diagnostisering och uppföljning av diastasis recti och rådande funktion i bålmuskulatur till rehabiliterande och successivt stegrad träning i grupp eller enskilt (läs mer under personlig träning).

 

MammaMageträningen som erbjuds på ForM e sker i liten grupp (eller enskilt och givetvis kan din bebis följa med. Om din bebis är med kan du självklart närsomhelst avbryta i passet för att ta hand om hen; mata, ordna med blöjbyte etc.

 

Exempel på vad du kommer att få lära dig under kursen:

•Individuell undersökning av diastasis recti före och efter träningsperiod

•Bål- och bäckenmuskulaturens uppbyggnad, funktion och förändring under/efter graviditet och förlossning

•Hur träningen bör utformas, vikten av rätt teknik, aktivering och hållning

under övningsutförande

•Anpassade och successivt stegrade träningsövningar enligt MammaMagekonceptet

DESSUTOM ingår:

•Föreläsning/undervisning om återupptag av träning efter graviditet och förlossning

*Kursmaterial med information och lämpliga hemövningar ingår

 

Vilka kan delta?

Svar: Alla mammor! Oavsett om du är nybliven mamma eller det gått flera år sedan du fick ditt/dina barn är du välkommen och har nytta av kursen. Självklart är även din bebis välkommen med vid träningstillfällena. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder och gärna träningsskor för inomhusbruk. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands. Om du har med din bebis, ta gärna med en filt för hen att ligga på liksom någon leksak för hen att roa sig med.

 

Övriga tjänster

Personlig träning/coachning

 

Behöver du hjälp att komma igång under eller efter graviditet och förlossning? Oavsett om det var nyligen du blev mamma eller för flera år sedan är det aldrig försent att komma igång och stärka såväl kropp som själ! Oberoende av vad ditt mål är; att kunna jogga igen efter att du fött barn, komma i kläderna igen, få mer energi och ork i vardagen, vara aktiv under graviditeten trots känningar från ryggen, kunna leka med barnen i lekparken… ForM e kommer kunna hälpa dig att utforma en bra plan som hjälper dig att nå dina mål och, såklart, stötta dig hela vägen!

 

Kanske trivs du och/eller har bäst förutsättningar att träna i din egen hemmiljö, på dina villkor? Kanske vill du eller kan inte träna i grupp? Kanske önskar du bara ha en bedömning kring huruvida din magmuskel fortfarande är delad eller ej efter förlossningen? Då passar det utmärkt att anlita ForM e för personlig träning/coachning.

 

Med en bakgrund och utbildning som sjukgymnast, hälsopedagog, träningsinstruktör och idrottsaktiv genom större delen av livet kan du lita på en gedigen kompetens och erfarenhet hos ForM e instruktör. Varmt välkommen att höra av dig för att diskutera enskilda önskemål och upplägg!

 

Föreläsning

 

ForM e erbjuder föreläsningar inom området fysisk aktivitet/träning under och efter graviditet och förlossning och kan skräddarsy föreläsningen efter just dina eller din organisations/förenings/företags önskemål. Tveka inte att kontakta

ForM e för att komma fram till en passande lösning!

 

ForM e

 

Adress: Kokillgatan 1, 721 33 Västerås

Tfn: 0707 28 88 48

Email: info@formetraning.se