Utbud

 

 

 

-träning för gravida och mammor

Gravida

GravidYOGA

 

Gravidyoga hos ForM e ger dig de bästa förutsättningarna till välbefinnande under graviditeten och är en god förberedelse både för dig och din kropp inför stundande förlossning.

 

Graviditeten är en unik tid i vilken både kropp och själ genomgår förändring. Med hjälp av gravidyoga kan du bearbeta och klara av förändringarna på ett fördelaktigt sätt. Du skapar kontakt med ditt barn, förebygger stress, slappnar av, tränar fokusering, kroppsmedvetenhet och uthållighet samt får en rad kunskaper och användbara verktyg till förlossningen. Genom att slappna av, andas rätt och fokusera kan du själv vara med och bidra till smärtlindring under förlossningen.

 

Gravidyogans huvudsakliga beståndsdelar är; skonsamma fysiska övningar, meditation och andningsövningar.

 

Exempel på vad du kommer att få lära dig under kursen:

•Andningsteknik under graviditet och förlossning

•Fokuseringstekniker speciellt för gravida

•Betydelsen av avslappning i graviditeten och under förlossningen

•Uthållighetsträning

•Bäckenbottenträning

 

-Vilka kan delta?

Svar: Alla, med fördel gravida, från graviditetsvecka 12. Det går bra att delta om du är nybörjare eller van yogautövare sedan tidigare. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ. Du kommer hela tiden att kunna anpassa passet till din egen ork och dagsform- press och krav lämnas utanför träningssalen.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Ta gärna med en egen yogamatta. Det kommer dock att finnas några mattor att låna. Klä dig gärna i ”lediga” kläder som känns sköna mot kroppen och som du kan röra dig obehindrat i. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands.

 

-Övrigt:

Om du fått komplikationer under graviditeten eller särskilda restriktioner av läkare/barnmorska eller annan sjukvårdspersonal, informera ForM e om detta i samband med bokningsförfrågan.

 

GravidBOOST

 

ForM e erbjuder för alla gravida en kortare kurs som kallas GravidBOOST. Under två lärorika tillfällen, där föreläsning blandas med praktiska övningar, får du veta allt du behöver veta om rätt slags träning/fysisk aktivitet under graviditeten och hur detta kan förbereda dig för förlossning och tiden efteråt med bebis.

 

Länge var synen på fysisk aktivitet under graviditeten negativ, för att med hjälp av forskning under de senaste decennierna, istället ha vänt i en positiv riktning. Vid en normal graviditet rekommenderas kvinnor istället idag till regelbunden träning!

 

Regelbunden riktad träning och fysisk aktivitet kan hjälpa dig att bibehålla kondition och styrka, minska smärta från ländrygg och bäcken, förebygga och behandla urinläckage, förbättra ditt sömnmönster, minska stress och ångest för att bara ta några exempel. Med en kropp och själ i balans har du goda förutsättningar att klara en nio månader lång graviditet, förlossning och tiden efteråt. Men; hur, när och vad ska du egentligen träna? Är det något du inte bör göra, t.ex. vissa magträningsövningar som ska undvikas, och vad kan du isåfall göra istället?

 

GravidBOOST består av föreläsningar och praktik genom skonsamma och väl utvalda träningsövningar.

 

Exempel på vad du kommer att få lära dig under kursen:

•Lämpliga träningsformer för gravida

•Hur långa träningspassen bör vara, hur ofta de bör utföras och när i graviditeten som kan vara lämpligt att göra vad

•Övningar som kan bidra till att förebygga/lindra smärta från ländrygg och bäcken (graviditetsrelaterad bäckensmärta, även kallat ”foglossning)

•De bästa övningarna att göra under graviditeten för att stärka bålen och ”boosta” dig för tiden efteråt som mamma och vilka magövningar du eventuellt bör undvika under graviditeten, för att minska påfrestningen av en redan uttänjd magmuskulatur

•Vikten av och instruktioner kring funktionell hållning och ergonomi under graviditet och för tiden efteråt, som mamma. Med en god hållning och ergonomitänk kan du minska risken för rygg- och nacksmärta, onda handleder m.m., som är vanligt under graviditet och som förälder (då det ofta blir en hel del bärande, lyft och matning i statiska positioner)

•Hur träningen kan hjälpa dig och ”boosta” dig i rollen som mamma

*Kursmaterial med information och lämpliga hemövningar ingår

 

Vilka kan delta?

Svar: Alla, med fördel gravida. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder och gärna träningsskor för inomhusbruk. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands.

 

ParYOGA

 

ParYOGA hos ForM e ger dig och din partner/stödperson möjlighet att tillsammans förbereda er inför stundande förlossning.

Med hjälp av din kropps inneboende resurser, kunskap och din partner/stödpersons närvaro och stöd kan du vägleda kroppen mot en tryggare och lugnare förlossning.

 

Genom att slappna av, andas rätt och fokusera kan du själv vara med och bidra till smärtlindring under förlossningen.

 

Paryogan är ett förlossningsförberedande tillfälle där teori och praktik blandas och behandlar bland annat förlossningens olika skeden, olika massagetekniker, andningstekniker, avslappningstekniker och födslopositioner.

 

-Vilka kan delta?

Svar: Gravida, gärna med sin partner eller annan stödperson som kommer att vara med under förlossningen. Lämpligt är att gå paryogan under den andra eller tredje sista trimestern, så att kunskapen och övandet ligger "färskt" i minnet och i kroppen.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Yogamatta och filtar finns att låna. Klä dig gärna i ”lediga” kläder som känns sköna mot kroppen och som du kan röra dig obehindrat i. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands.

 

-Övrigt:

Om du fått komplikationer under graviditeten eller särskilda restriktioner av läkare/barnmorska eller annan sjukvårdspersonal, informera ForM e om detta i samband med bokningsförfrågan.

 

Mamma/bebis

Mamma/bebisYOGA

 

ForM e erbjuder dig som mamma att delta i en mild men samtidigt stärkande form av yoga där även din bebis kan vara med. Grundteknikerna är hämtade från Kundaliniyogan och kursen syftar till att först och främst stärka mamman både mentalt och fysiskt efter förlossning och nio månaders graviditet, men innehåller även lättare bebismassage och bebisyoga.

 

Yogaövningarna är skonsamma och du kommer att få lära dig grundläggande andningsteknik, medveten andning, som du kan ha nytta av genom hela livet och även förmedla vidare till dina barn. Många är vi som idag behöver lära oss och våra barn att bli medvetna om vår andning, då det hänger nära samman med våra tankar och känslor och därmed vår stressnivå. Du kan på flera sätt hjälpa till att förmedla trygghet och lugn till ditt barn. Stärkande bäckenbottenövningar och rörlighets- och cirkulationsökande övningar för bl.a. rygg, nacke och axlar utgör en annan viktig del av Mamma/bebisyoga.

 

Under passet kan du givetvis avbryta vid behov för att ta hand om din bebis, mata, ordna med blöjbyte etc.

 

Exempel på vad du kommer få lära dig under kursen:

•Mjuka yogaövningar för att stärka rygg, nacke och axlar

•Bygga upp styrka successivt via ”inifrån och ut” principen genom övningar för bäckenbotten och de djupa magmusklerna

•Grundläggande andningsteknik

•Bebisyoga

•Bebismassage

 

-Vilka kan delta?

Svar: Alla mammor, med fördel nyblivna, då passet även riktar sig till din bebis. Då din bebis börjat bli mer rörlig och ålar/kryper går det bra att delta men du får räkna med mer spontana ”pauser”/avbrott under passet. Du ansvarar själv för din bebis under passen. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands. Ta gärna med en egen ”bekant” filt till din bebis liksom någon leksak för hen att roa sig med vid behov. Ta gärna med ev. egen yoga/träningsmatta.

 

 

Övriga tjänster

Mamma/bebisTRÄNING

 

Hos ForM e har du som mamma möjligheten att träna i grupp tillsammans med din bebis och andra mammor. Nytt för våren 2019 är att Mamma/bebisträningen kommer att erbjudas på två olika nivåer; Mamma/bebisträning Kom igång respektive Mamma/bebisträning Fortsättning.

 

  • Kom igång är gruppträning både med och utan träningsredskap som passar dig som är: *nybliven mamma *dig som har magmuskel- och/eller bäckenbottenrelaterade problem (i lindrig eller måttlig grad) *dig som är ovan vid träning och/eller *dig som aldrig riktigt kommit igång efter tidigare graviditet och förlossning. Passen syftar till att skonsamt och effektivt stärka upp ffa. bäckenbotten- och övrig bålmuskulatur som blir såväl uttöjda som svaga efter graviditet och förlossning. I passen kommer du även att få lära dig hitta tillbaka till en funktionell hållning och andning samt aktivera och stärka andra områden som kan behöva lite extra fokus efter graviditet och inför din tid som mamma såsom bland annat säte och skuldror. Vi kommer jobba med övningar i grupp, möjlighet finns till individuell anpassning och stegring vartefter. Bebis är givetvis välkommen att vara med under passet och kan ligga på egen medtagen filt eller dylikt under passet.

 

  • Fortsättning är gruppträning i cirkel med och utan träningsredskap som passar dig som: * kommit lite längre i din återhämtning och arbetat med att stärka upp bäckenbotten- och bålmuskulatur i det initiala skedet efter förlossning. I dessa pass stegrar vi belastningsgraden och komplexiteten i övningarna och använder oss i större utsträckning av träningsredskap under passet. Du kommer att få hjälp med att fortsätta stärka upp kroppen och viktiga fokusområden för dig som mamma som bland annat bål, ben och muskler kring rygg och axlar och även börja utmana din kondition på ett säkert och verksamt sätt. Möjlighet finns till individuell anpassning och stegring kommer att ske vartefter.Bebis är givetvis välkommen att vara med under passet och kan ligga på egen medtagen filt eller dylikt under passet.

 

Att träna i grupp med andra i samma situation känns för många motiverande och befriande. Man kan hjälpas åt och peppa varann men samtidigt ges utrymme för egna behov. Målet är att träningen ska ge effekt men även kännas rolig och lagom för dig som nybliven mamma och för dig som kommit lite längre i din återhämtning och behöver mer utmaning och komma vidare i träningen. Närsomhelst under passet kan du givetvis avbryta för att ta hand om din bebis, mata, ordna med blöjbyte etc.

 

-Vilka kan delta?

Svar: Alla mammor då det finns två olika grupper som kan tillgodose de olika behov som finns hos dig som mamma. Bebis får givetvis följa med under passen. Då din bebis börjat bli mer rörlig och ålar/kryper går det bra att delta men du får räkna med mer spontana ”pauser”/avbrott under passet och det är du som mamma som har ansvar för bebis under passen. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder och skor för inomhusbruk. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands. Ta gärna med en egen ”bekant” filt till din bebis liksom någon leksak för hen att roa sig med vid behov. Ta gärna med ev. egen yoga/träningsmatta. Dock finns alltid matta att låna.

 

 

 

Personlig träning/coachning

 

Behöver du hjälp att komma igång under eller efter graviditet och förlossning? Oavsett om det var nyligen du blev mamma eller för flera år sedan är det aldrig försent att komma igång och stärka såväl kropp som själ! Oberoende av vad ditt mål är; att kunna jogga igen efter att du fött barn, komma i kläderna igen, få mer energi och ork i vardagen, vara aktiv under graviditeten trots känningar från ryggen, kunna leka med barnen i lekparken… ForM e kommer kunna hälpa dig att utforma en bra plan som hjälper dig att nå dina mål och, såklart, stötta dig hela vägen!

 

Kanske trivs du och/eller har bäst förutsättningar att träna i din egen hemmiljö, på dina villkor? Kanske vill du eller kan inte träna i grupp? Kanske önskar du bara ha en bedömning kring huruvida din magmuskel fortfarande är delad eller ej efter förlossningen? Då passar det utmärkt att anlita ForM e för personlig träning/coachning.

 

Med en bakgrund och utbildning som fysioterapeut, hälsopedagog, träningsinstruktör, kostrådgivare och idrottsaktiv genom större delen av livet kan du lita på en gedigen kompetens och erfarenhet hos ForM e instruktör. Varmt välkommen att höra av dig för att diskutera enskilda önskemål och upplägg!

 

Föreläsning

 

ForM e erbjuder föreläsningar inom området fysisk aktivitet/träning under och efter graviditet och förlossning och kan skräddarsy föreläsningen efter just dina eller din organisations/förenings/företags önskemål. Tveka inte att kontakta

ForM e för att komma fram till en passande lösning!

 

ForM e

 

Adress: Kokillgatan 1, 721 33 Västerås

Tfn: 0707 28 88 48

Email: info@formetraning.se