GravidBOOST

 

 

 

-träning för gravida och mammor

GravidBOOST

 

ForM e erbjuder för alla gravida en kortare kurs som kallas GravidBOOST. Under två lärorika tillfällen, där föreläsning blandas med praktiska övningar, får du veta allt du behöver veta om rätt slags träning/fysisk aktivitet under graviditeten och hur detta kan förbereda dig för förlossning och tiden efteråt med bebis.

 

Länge var synen på fysisk aktivitet under graviditeten negativ, för att med hjälp av forskning under de senaste decennierna, istället ha vänt i en positiv riktning. Vid en normal graviditet rekommenderas kvinnor istället idag till regelbunden träning!

 

Regelbunden riktad träning och fysisk aktivitet kan hjälpa dig att bibehålla kondition och styrka, minska smärta från ländrygg och bäcken, förebygga och behandla urinläckage, förbättra ditt sömnmönster, minska stress och ångest för att bara ta några exempel. Med en kropp och själ i balans har du goda förutsättningar att klara en nio månader lång graviditet, förlossning och tiden efteråt. Men; hur, när och vad ska du egentligen träna? Är det något du inte bör göra, t.ex. vissa magträningsövningar som ska undvikas, och vad kan du isåfall göra istället?

 

GravidBOOST består av föreläsningar och praktik genom skonsamma och väl utvalda träningsövningar.

 

Exempel på vad du kommer att få lära dig under kursen:

•Lämpliga träningsformer/fysisk aktivitet för gravida

•Hur långa träningspassen bör vara, hur ofta de bör utföras och när i graviditeten som kan vara lämpligt att göra vad

•Övningar för att förebygga/lindra smärta från ländrygg och bäcken (graviditetsrelaterad bäckensmärta, även kallat ”foglossning")

•De bästa övningarna att göra under graviditeten för att stärka bålen och ”boosta” dig för tiden efteråt som mamma och vilka magövningar du bör undvika under graviditeten, för att minska risken för delad magmuskel (även kallat ”diastasis recti”)

•Vikten av och instruktioner kring funktionell hållning och ergonomi under graviditet och för tiden efteråt, som mamma. Med en god hållning och ergonomitänk kan du minska risken för rygg- och nacksmärta, onda handleder m.m., som är vanligt under graviditet och som förälder (då det ofta blir en hel del bärande, lyft och matning i statiska positioner)

•Hur träningen kan hjälpa dig och ”boosta” dig i rollen som mamma

*Kursmaterial med information och lämpliga hemövningar ingår

 

Vilka kan delta?

Svar: Alla, med fördel gravida. Inga förkunskaper krävs. Du kommer att få vägledning och instruktioner av en utbildad och engagerad instruktör. Vissa fysiska övningar kan vara något mer utmanande än andra men är på en sådan nivå att alla deltagare kan klara av dem. Ibland kan enkla anpassningar som instruktören visar underlätta och utgöra alternativ.

 

-Vilken utrustning krävs?

Svar: Bekväma kläder och gärna träningsskor för inomhusbruk. En vattenflaska kan vara bra att ha till hands.

 

ForM e

 

Adress: Kokillgatan 1, 721 33 Västerås

Tfn: 0707 28 88 48

Email: info@formetraning.se